Wereldwijde importtarievenoorlog maakt Europese slachtoffers!
Geert Van Herck
Chief Strategist KEYPRIVATE
25 november 2024
3 minuten te lezen
Nu de Amerikaanse verkiezingen achter de rug zijn en Donald Trump als nieuwe president werd verkozen, is er voor aandelenbeleggers een periode van onzekerheid geëindigd.
Regionale omzetverdeling Euro Stoxx 50 & DAX index
Bron : Deutsche Bank
Vanaf nu start voor beleggers, economisten en analisten het becijferen van de impact op de aandelenmarkten van deze verkiezing. Want, zoals u allicht wel weet, is de invoering van importtarieven een belangrijk aspect van het economisch programma van Trump. Zo wil hij een algemene importtaks van 10%. Komen die goederen uit China, dan stijgt die taks mogelijks tot 60%.
Deze mogelijke handelsmaatregel is uiteraard niet zonder gevolgen gebleken. We zagen een onmiddellijke impact op de Europese aandelenmarkten. Waar in de onmiddellijke nasleep van de overwinning van Trump de Amerikaanse aandelenmarkten: nieuwe records bereikten, moesten de Europese beurzen verliezen incasseren.
En dan rijst de vraag: Welke bedrijven lopen het meeste risico bij een nieuwe handelspolitiek van de Verenigde Staten? Met andere woorden, wie realiseert er nu een aanzienlijk deel van zijn omzet in de Verenigde Staten en China?
Het zit namelijk zo dat vele Europese bedrijven het afgelopen decennium Chinese productiecentra hebben opgezet om de internationale markt te bevoorraden. Bijgevolg, zou minder Chinese export naar de Verenigde Staten straks ook een impact kunnen hebben op de activiteiten van Europese bedrijven in China. Uit grafiek 1 leren we dat de bedrijven uit de Euro Stoxx 50 en de Duitse DAX-index zo’n 22% van hun omzet uit de Verenigde Staten halen en 10% uit China.
Waarom toch deze focus op Duitse bedrijven?
Duitsland is nog steeds de Europese exportkampioen en het is de motor van de Europese economie. Bijgevolg zal minder Duitse groei zijn buurlanden ongetwijfeld negatief beïnvloeden.
Welke aandelen lopen gevaar bij de verwachte hogere Amerikaanse importtarieven?
Uit tabel 2 en 3 leren we dat de Europese autobouwers extra aandacht verdienen. Volkswagen, BMW en Mercedes-Benz halen meer dan 20% van hun omzet uit de Verenigde Staten en meer dan 15% uit China. Ook Europese luxemerken zouden een negatieve impact kunnen ondervinden.
Daarom nemen beleggers misschien toch best even hun portefeuille onder de loep. Een gewaarschuwd belegger is er twee waard.
Amerikaanse omzet van Euro Stoxx 50 & DAX bedrijven
Bron : Deutsche Bank
Chinese omzet van Euro Stoxx 50 & DAX bedrijven
Bron : Deutsche Bank