Digitale toegankelijkheid
Verklaring van Keytrade Bank - juni 2025
Keytrade Bank zet zich in om haar digitale diensten toegankelijk te maken voor iedereen, inclusief mensen met een handicap, in overeenstemming met Richtlijn (EU) 2019/882 over toegankelijkheidseisen voor producten en diensten. In België treedt deze richtlijn in werking op 28 juni 2025.
Deze toegankelijkheidsverklaring is van toepassing op de Website van Keytrade Bank en de Mobiele App.
Conformiteitsstatus
We blijven actief werken aan het verbeteren van de toegankelijkheid, want we voldoen momenteel nog niet volledig aan een aantal vereisten. Hieronder vindt u een niet-exhaustieve lijst van waar we op dit moment nog tekortschieten.
Na een audit in samenwerking met bureau Craftzing, zijn de Website en Mobiele App van Keytrade Bank gedeeltelijk conform bevonden met de toegankelijkheidscriteria. Niettemin streven we ernaar om te voldoen aan de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.2, level AA.
Deze richtlijnen beschrijven een reeks technische best practices om digitale inhoud toegankelijk te maken voor mensen met een handicap — met name op het vlak van toetsenbordnavigatie, kleurcontrast, leesbaarheid, compatibiliteit met schermlezers en tekstalternatieven voor visuele elementen.
Toegankelijkheidsstatus
1 Website
Publieke site
- Genomen maatregelen:
- De navigatie werkt met toetsenbordnavigatie,
- Het 'skip to content'-mechanisme zorgt ervoor dat gebruikers repetitieve navigatie kunnen overslaan en direct naar de hoofdinhoud kunnen gaan,
- Het contactformulier werd toegankelijker gemaakt.
- Gekende problemen:
- Oudere functionaliteiten, zoals de simulaties, (KeyHome, KeyPlan, KeyPrivate) zijn niet volledig toegankelijk,
- Niet alle gebruikte kleuren bieden voldoende contrast,
- Niet alle afbeeldingen hebben een alternatieve tekst,
- Paginatitels zijn niet beschrijvend genoeg,
- Tabs zijn niet programmatisch bepaald,
- Formulieren worden niet automatisch ingevuld,
- Geen alternatieve content bij video’s,
- Linkteksten zijn soms te onduidelijk zonder context,
- Geen focusindicator op alle elementen,
- Dropdownmenu’s werken enkel met de spatiebalk en niet met de tabtoets.
Transactiesite
- Genomen maatregelen:
- De belangrijkste navigatie-elementen zijn toegankelijker gemaakt,
- Het 'skip to content'-mechanisme zorgt ervoor dat gebruikers repetitieve navigatie kunnen overslaan en direct naar de hoofdinhoud kunnen gaan,
- Onze dashboards en overschrijvingsmodule zijn volledig toegankelijk gemaakt,
- Onze knoppen en componenten kregen labels,
- Gekende problemen:
- Oudere pagina’s en functies zijn mogelijk niet volledig toegankelijk,
- Onduidelijke paginatitels,
- Foutmeldingen bij overschrijvingen staan niet onder het juiste veld en zijn vaag,
- Validatiefouten worden niet aangekondigd,
- Niet alle teksten hebben een voldoende hoog contrast,
- Niet alle elementen hebben een focusindicator,
- Niet alle afbeeldingen hebben een alternatieve tekst,
- Niet alle iconen hebben een voldoende hoog contrast,
- Koppen zijn niet altijd correct geordend,
- Het tabpatroon wordt niet programmatisch herkend,
- Verlies van inhoud bij vergroting tot 400%,
- Moeilijkheden bij ondertekening zonder zichtvermogen door locatiegebaseerde prompts,
- Dropdownmenu’s werken enkel met de spatiebalk en niet met de tabtoets.
2 Mobiele App
- Genomen maatregelen:
- Grote lettergroottes worden ondersteund en knoppen en labels kregen correcte contrasten,
- Alle componenten zijn toegankelijker gemaakt: de meeste elementen zijn gelabeld en kunnen geselecteerd worden met VoiceOver of TalkBack,
- met de TalkBack-modus is het eenvoudig en intuïtief om overschrijvingen te doen, saldo’s en transacties te raadplegen, portefeuilles en posities te bekijken en financiële instrumenten te verhandelen,
- Geplande verbeteringen:
- VoiceOver/TalkBack-ondersteuning op de profielselectiepagina, waardoor klanten op die pagina niet langer meer kunnen vastzitten,
- Het transactietabblad in de portefeuille correct laten weergeven wanneer de toegankelijkheidsmodus is ingeschakeld,
- Ondersteuning op tablets,
- Limieten voor overschrijvingen verhogen,
- Gekende problemen:
- Verlies van inhoud bij het gebruik van grote lettergroottes,
- Slechte VoiceOver/TalkBack-prestaties op het gebied van het instrumentenscherm, de heatmap, de watchlist, het zoeken naar instrumenten, verkoopstromen en optietabellen,
- Niet alle gebruikte kleuren bieden voldoende contrast,
- Niet alle meldingen worden aangekondigd,
- Meldingen verdwijnen automatisch,
- Geen waarschuwing vóór het verlopen van de sessie,
- Niet alle schermen ondersteunen het gebruik van een extern toetsenbord of Switch Control,
- Bij foutmeldingen worden geen correctievoorstellen voor de input gegeven,
- Taal van VoiceOver is niet gekoppeld aan app-taal,
- Niet alle elementen zijn selecteerbaar,
Opstelling van deze verklaring
Deze verklaring werd opgesteld op 25 juni 2025 op basis van:
- Een externe audit door Craftzing, gespecialiseerd in digitale toegankelijkheid, waarbij de Publieke Site, de Transactiesite, en de Mobiele App werden beoordeeld.
- Kritische analyse van deze auditresultaten op basis van WCAG-principes.
- Handmatige tests uitgevoerd door het ontwikkelingsteam van Keytrade Bank om toegankelijkheidsproblemen te identificeren en op te lossen.
Deze verklaring zal regelmatig worden bijgewerkt om vooruitgang en updates weer te geven.
Feedback en contact
Voor vragen of suggesties over de toegankelijkheid van onze producten of diensten, contacteert u ons via: info@keytradebank.be
Engagement van Keytrade Bank
Keytrade Bank zet zich volledig in om de toegankelijkheid en gebruikerservaring van haar digitale diensten te verbeteren voor elke gebruiker. Er zullen voortdurend inspanningen worden geleverd om toegankelijkheidsproblemen te identificeren en op te lossen. Dat in samenwerking met experts en op basis van gebruikersfeedback.