Auto inruilen voor fiets: hoeveel geld spaart u uit?

logo

Keytrade Bank

keytradebank.be

2020 was om vele redenen een opmerkelijk jaar. Ook hierom: voor het eerst sinds de Tweede Wereldoorlog daalde het aantal personenwagens in ons land. Terwijl het aantal auto’s het voorgaande decennium gemiddeld 1,27% per jaar steeg, nam hun aantal in 2020 met 0,01% af. Een symbolische daling, dat wel. Maar toch opmerkelijk.

In België zijn er vandaag bijna 5,9 miljoen personenwagens ingeschreven, terwijl er ongeveer 5 miljoen gezinnen zijn (inclusief eenpersoonsgezinnen). 2020 uitgezonderd, legden we de voorbije jaren samen ruim 80 miljard kilometer per jaar af in de auto. Dat is meer dan 100.000 keer naar de maan en terug. Belgen hebben niet alleen frieten en bakstenen in de maag, maar ook motorblokken.

Files, stress, milieuvervuiling, geluidsoverlast, … Daar hoeft u wellicht geen cijfers of statistieken over. Het volstaat om even om u heen te kijken wat de impact daarvan is. Of misschien ook naar uzelf. Dan maar alle auto’s aan de kant en trappen maar? Dat werkt (nog) niet bij ons. Niet iedereen kan zonder auto. Onze ruimtelijke versnippering, het ontbreken van voldoende fietsinfrastructuur en het huidige aanbod aan openbaar vervoer laten dat (nog) niet toe.

Hoe meer landelijk hij woont, hoe meer de Belg toegewezen is op een eigen auto. Al komt ook daar stilaan beterschap in. Er zijn steeds meer ondernemingen en peer-to-peer initiatieven die inzetten op deeloplossingen, zoals carpoolen en deelauto's, -brommers en bakfietsen. Ook in de kleinste uithoeken van ons land. Op zoek naar inspiratie voor deelmobiliteit? Check dit overzicht en dit lijstje.

Hoeveel kan u nu precies besparen, door uw auto in te ruilen voor de (elektrische) fiets? Het antwoord daarop zal voor iedereen verschillen. Als u uw eigen auto wegdoet, zal u wellicht niet alle verplaatsingen met de fiets doen. Voor bepaalde ritten zal u moeten terugvallen op een deelauto, het openbaar vervoer of een andere oplossing.

Een stappenplan om uw winst te berekenen:

STAP 1: Bereken de totaalkost van uw auto

Aankoopkosten, onderhoud, verzekeringen, belastingen, brandstof … er zijn heel wat zaken om in rekening te brengen. Als u de totaalkost van uw eigen wagen wil kennen, dan is deze rekenmodule een handige plek om te beginnen.

Een voorbeeld? De totale kost (aankoop, eigenaarschap, gebruik, ...) minus de verkoopwaarde van de meest verkochte auto in België (VW Golf) bedraagt op 10 jaar meer dan 65.000 euro. Dat bedrag kost de wagen u minstens als u 15.000 km/jaar rijdt. Reken hierbij ook nog 2% inflatie per jaar (duurder wordende vervangstukken, parkeerkosten, verzekeringen ...) en dan finisht u ergens rond de 70.000 euro. Voor deze berekening gebruikten we de Volkswagen Golf VIII 1.0 eTSI 81 kW Life DSG 2021.

STAP 2: Bereken de totaalkost van uw (elektrische) fiets

Als u in een kwalitatieve (elektrische) fiets investeert, dan zit u normaal gezien 10 jaar goed. Reken bij deze aankoop ook een stevig slot, een al even stevige fietshelm, wat tassen en regenkledij. Plus kosten voor reparaties, onderhoud, een eventuele (diefstal)verzekering en bijstand. Bij een elektrische fiets zal u de accu waarschijnlijk na 5 jaar moeten vervangen, en houdt u ook rekening met de elektriciteitskost.

Na 10 jaar zal u wellicht rond de 2.000 à 2.500 euro finishen voor een gewone stadsfiets en rond de 4.000 à 5.000 euro voor een elektrische fiets, inclusief een prijsstijging van 2% per jaar.

STAP 3: Kies extra mobiliteitsoplossingen

Met de fiets naar het containerpark, of naar uw tante aan de andere kant van het land? Niet iedereen heeft zulke sterke kuitspieren. Daarom zal u ook van andere oplossingen gebruik moeten maken om u te verplaatsen. Hieronder vindt u de kostprijs van enkele mobiliteitsoplossingen over een periode van 10 jaar. Daarbij gaan we uit van de actuele prijzen (januari 2021), plus een toekomstige jaarlijkse prijsstijging van 2%. Voor de deelwagens vindt u telkens de goedkoopste en duurste aanbieder. 10 jaar lang:

  • ongelimiteerd abonnement NMBS: 35.302 euro
  • 50 ritten naar keuze NMBS (5 X Standard Multi): 4.544 euro
  • ongelimiteerd abonnement De Lijn: 3.657 euro
  • 50 ritten naar keuze De Lijn (5 x M-card 10): 821 euro
  • ongelimiteerd abonnement MIVB: 5.464 euro
  • 50 ritten naar keuze MIVB (5 x Jump 10): 766 euro
  • ongelimiteerd abonnement TEC: 6.351 euro
  • 50 ritten naar keuze TEC (7 x Multi 6 en 2 x Multi 4): 1301 euro
  • 2 weken gezinswagen huren (voor autovakantie): 3.285 - 6.570 euro
  • Elke week 25 kilometer met deelwagen (1h gebruik): 4.665 - 9.493 euro
  • Elke week 50 kilometer met deelwagen (2h gebruik): 9.220 - 17.082 euro

STAP 4: Vergelijken maar

Conclusie? Stel dat u kiest voor een elektrische fiets, een ongelimiteerd treinabonnement, 50 keer per jaar de bus neemt (De Lijn), 2 weken per jaar een auto huurt en regelmatig een deelauto gebruikt (25 km/week). Dan nog zal uw portemonnee altijd beter af zijn zonder eigen auto. Na tien jaar kost u dat ongeveer:

Elektrische fiets: 4.500 euro

ongelimiteerd abonnement NMBS: 35.302 euro

50 ritten naar keuze De Lijn: 821 euro

2 weken gezinswagen huren (voor jaarlijkse autovakantie): 4.927 euro (gemiddelde)

Elke week 25 kilometer met deelwagen (1h gebruik): 7.079 euro (gemiddelde)

= 52.629 euro

Vervangt u het ongelimiteerd treinabonnement door 50 treinritten naar keuze, dan doet u nog eens meer dan 30.000 euro voordeel op 10 jaar.

Goed om weten: levert u uw nummerplaat in om voortaan te fietsen? Dan kunt u in verschillende steden (Antwerpen, Brussel, Gent, Kortrijk, …) op subsidies of andere tegemoetkomingen rekenen.

En de duizenden euro's die u elk jaar uitspaart? Die kunt u natuurlijk altijd beleggen, bijvoorbeeld met een KEYPLAN.

Disclaimer : Bovenstaande cijfers en berekeningen zijn simulaties. Hieraan kunnen geen rechten ontleend worden. De informatie is uitsluitend bedoeld voor algemene informatiedoeleinden en is niet bedoeld als advies. Hoewel de informatie zorgvuldig is samengesteld, staat Keytrade Bank niet in voor de juistheid, volledigheid en actualiteit van de geboden informatie.

Deze communicatie bevat geen beleggingsadvies of aanbeveling, noch een financiële analyse. Niets in deze communicatie mag worden geïnterpreteerd als zijnde informatie met contractuele waarde van eender welke aard. Deze communicatie is uitsluitend ter informatie bedoeld. Keytrade Bank kan niet aansprakelijk worden gesteld voor eender welke beslissing op basis van de informatie die deze communicatie bevat, noch voor het gebruik ervan door derden. Gelieve u in te lichten voor u in financiële instrumenten belegt. Lees daarom aandachtig het document "Overzicht van de belangrijkste kenmerken en risico’s van financiële instrumenten" in het Document center op keytradebank.be.

Andere artikels die u mogelijk interesseren

Door ons gebruik van cookies te aanvaarden, geeft u ons de gelegenheid om uw gebruikservaring op onze site te verbeteren: die verloopt sneller, persoonlijker en veiliger. U kan op gelijk welk moment deze parameters wijzigen.