Naar navigatie gaanNaar aanmelden gaanNaar inhoud gaan

Hoe kunnen we u helpen?

Wat is SEPA-domiciliëring?

Wat wordt bedoeld met SEPA?

SEPA is de afkorting van 'Single European Payments Area' en heeft betrekking op de lidstaten van de Europese Unie en landen als het Verenigd Koninkrijk, IJsland, Liechtenstein, Monaco, Noorwegen, San Marino en Zwitserland. Raadpleeg de volledige lijst. Deze landen vormen een ééngemaakte Europese betaalruimte waarin burgers en bedrijven op een uniforme wijze hun bankverrichtingen (via overschrijving, domiciliëring of betalingen met bankkaarten) kunnen afhandelen.

Concreet wil dat onder andere zeggen dat voor overschrijvingen in EUR naar een rekening binnen de SEPA-zone steeds van het IBAN-nummer van de begunstigde gebruik dient te maken.

Wat is IBAN?

IBAN staat voor 'International Bank Account Number' en is het internationale formaat van uw oude nationale rekeningnummer. Het laat u toe om binnen de SEPA-zone op eenvoudige manier overschrijvingen in EUR uit te voeren.

Zo'n IBAN-nummer voor een Belgische rekening heeft steeds volgend formaat: BEXX XXXX XXXX XXXX. De eerste twee karakters zijn steeds BE. De volgende 14 karakters zijn steeds cijfers. IBAN-nummers in andere landen kunnen een ander formaat hebben. Het aantal karakters dat zo'n IBAN-nummer heeft verschilt namelijk van land tot land.

Wat is SEPA-domiciliëring?

Sepa-domiciliëring (SEPA Direct Debit in het Engels) wil zoveel zeggen als: Europese domiciliëring. Het is een van de drie producten (samen met de SEPA-overschrijving en kaartbetalingen) die zijn ontwikkeld als onderdeel van de invoering van SEPA. Het is een domiciliëring van uw uitgaven, zowel nationaal als grensoverschrijdend, in de SEPA-zone.

Dit betalingssysteem is van toepassing op transacties in euro tussen rekeningen in SEPA-landen. Het stelt een leverancier in staat om op eigen initiatief facturen te innen die zijn klanten (debiteuren) verschuldigd zijn, op voorwaarde dat de debiteur de leverancier een naar behoren ondertekend mandaat heeft gegeven. Het volledige beheer van een SEPA-domiciliëring wordt uitgevoerd door uw schuldeiser/leverancier zelf, niet meer door uw bank. Wenst u een domiciliëring aan te maken, te wijzigen of stop te zetten? U dient daartoe contact op te nemen met de leverancier. Dit kan niet via de bank.

Op welke manier een SEPA-domiciliëring aanmaken of beëindigen?

Een SEPA-domiciliëring wordt volledig door de leverancier/schuldeiser beheerd. Voor het aanmaken, wijzigen van rekeningnummer of beëindigen ervan dient u zich dus rechtstreeks tot de leverancier/schuldeiser te wenden.

SEPA-domiciliëring: wat zijn de mogelijkheden via Keytrade Bank?

Het aanmaken, wijzigen of stopzetten van een SEPA-domiciliëring kan enkel via de leverancier, niet via de bank. Toch zijn er ook via de transactiesite van Keytrade Bank een aantal mogelijkheden.

  • Uit te voeren betaling: Via de transactiewebsite van Keytrade Bank kan u enkele dagen op voorhand zien dat een betaling via SEPA-domiciliëring zal worden uitgevoerd.
  • Terugbetaling: U heeft de mogelijkheid om online een terugbetaling aan te vragen. Stel dat een leverancier te veel geld van uw rekening haalde om een bepaalde factuur te betalen. SEPA-domiciliëring laat u toe tot 8 weken na de uitvoering van de betaling de terugbetaling te vragen. Die terugbetaling vindt meteen plaats. Wel is het aangewezen contact op te nemen met de leverancier om tot een akkoord te komen over de som die wel moet worden betaald en de manier waarop u die betaling zal uitvoeren.
  • Beheer: Een andere mogelijkheid die SEPA-domiciliëring biedt is het aanmaken van een 'zwarte lijst'. U kan onder andere aangeven dat u voor een bepaalde leverancier SEPA-domiciliëring weigert (voor 1 of meerdere mandaten die u aan die leverancier gaf) of u kan voor SEPA-domiciliëring betalingen een beperking invoeren qua bedrag (bijvoorbeeld: voor leverancier ABC mag een SEPA-domiciliëring betaling nooit meer dan 120EUR bedragen). U heeft zelfs de mogelijkheid om voor 1 of meerdere zichtrekeningen geen enkele SEPA-domiciliëring betaling meer toe te staan. Dit beheer kan gebeuren op de transactiesite van Keytrade Bank.

SEPA-domiciliëring: welke wijzigingen kan u aanbrengen?

Naargelang de status van een bepaalde betaling via SEPA-domiciliëring heeft u een arsenaal aan mogelijkheden om zelf tussenbeide te komen, indien nodig. Die mogelijkheden tot wijziging via de website van de bank zijn:

  • Betaling éénmalig weigeren: u bent van mening dat deze geplande betaling incorrect is en wenst deze betaling te weigeren. Dat is mogelijk tot zolang de SEPA-domiciliëring betaling niet is uitgevoerd. Dit heeft geen impact op eventuele andere betalingen voor dezelfde leverancier. Die zullen nog steeds worden uitgevoerd.
  • Terugbetaling aanvragen: een betaling via SEPA Direct Debit die reeds werd uitgevoerd was onterecht/incorrect? Binnen de 8 weken na de uitvoering van die betaling kan u online de terugbetaling aanvragen.
  • Bedrag betaling limiteren: voor leverancier ABC staat u geen SEPA Direct Debit betalingen toe groter dan een door u opgegeven bedrag. Dit slaat enkel op het mandaat in kwestie. Heeft u voor dezelfde leverancier nog andere mandaten gegeven, dan heeft deze limitering op die andere mandaten geen invloed.
  • Machtiging blokkeren (recurrent): voor een bepaald mandaat van leverancier ABC staat u met deze instructie geen enkele SEPA-domiciliëring betaling meer toe. Heeft u voor dezelfde leverancier nog andere mandaten gegeven, dan heeft deze blokkering op die andere mandaten geen invloed. De SEPA-domiciliëring betalingen die daar uit voortvloeien zullen wel nog worden uitgevoerd.
  • Schuldeiser blokkeren (recurrent): voor leverancier ABC staat u voortaan geen enkele SEPA-domiciliëring betaling meer toe. Dit slaat op alle mandaten die u aan deze leverancier heeft gegeven.
  • Alle SEPA Direct Debits blokkeren: op een bepaalde zichtrekening staat u voortaan geen enkele SEPA-domiciliëring betaling meer toe.
  • Annulatie van uw verzoek: u weigerde een betaling of vroeg de terugbetaling van een SEPA-domiciliëring betaling? Tot zolang uw verzoek tot weigering of terugbetaling niet definitief door Keytrade Bank is verwerkt kan u er nog de annulatie voor aanvragen. Eenmaal uw verzoek wél definitief is verwerkt kan uw instructie niet meer ongedaan gemaakt worden. In dat geval moet u zich tot de leverancier richten.

Op welke manier een terugbetaling aanvragen?

Binnen de 8 weken volgend op de uitvoering van een SEPA-domiciliëring betaling kan u via de transactiesite van Keytrade Bank de terugbetaling aanvragen. Dat kan via de rubriek: Overschrijvingen> Domiciliëringen. Werd een SEPA-domiciliëring betaling uitgevoerd op basis van een onbestaand of een ongeldig mandaat, dan kan u tot 13 maanden na de uitvoering van de betaling de terugbetaling aanvragen. U kan daartoe een aangetekend schrijven met het verzoek tot terugbetaling sturen naar Keytrade Bank | Departement Backoffice Bank.

Wat is het tijdstip van uitvoering van de betaling?

Op de transactiesite van Keytrade Bank heeft u een overzicht van uw reeds uitgevoerde, geweigerde en nog uit te voeren SEPA-domiciliëring betalingen. Bij iedere verrichting staat de vervaldatum vermeld. De vervaldatum is belangrijk voor SEPA-domiciliëring betalingen die nog niet zijn uitgevoerd. Praktisch gezien wordt de betaling aangemaakt en uitgevoerd vanaf middernacht op de vervaldatum. Staat er op dat moment onvoldoende provisie op uw zichtrekening, dan wordt de SEPA-domiciliëring betaling geweigerd. Eenmaal de betaling werd geweigerd raden we u aan meteen contact op te nemen met de schuldeiser/leverancier, zodat u kan afspreken op welke manier de geweigerde betaling dan wel dient te worden uitgevoerd.

Wat te doen als de betaling werd geweigerd?

Voor iedere uit te voeren SEPA-domiciliëring betaling wordt één poging tot betaling ondernomen. Op de vervaldatum vindt de (poging tot) betaling plaats vanaf middernacht. Bij een ontoereikend saldo van uw zichtrekening kan de SEPA-domiciliëring betaling niet plaatsvinden, en wordt deze geweigerd. Neem meteen contact op met de leverancier zodat u kan afspreken hoe en wanneer u dan wel aan de betaling kan voldoen.

Wat is SEPA-domiciliëring B2B?

Het is een SEPA-domiciliëring die enkel door rechtspersonen kan gebruikt worden. De regel dat men gedurende 8 weken de terugbetaling kan aanvragen van een uitgevoerde SEPA-domiciliëring betaling is hierop niet van toepassing. De schuldenaar ziet met andere woorden af van zijn recht op terugbetaling. Dit type SEPA-domiciliëring opdracht is via Keytrade Bank niet mogelijk.