7 tips om veilig online te shoppen

Keytrade Bank logo

Keytrade Bank

keytradebank.be

Online shoppen is enorm populair. Pakjes verzenden, ontvangen en eventueel terugsturen lijkt routine te zijn geworden. Tot het fout loopt. Extra kosten zoals douanetoeslagen, phishing of een duur retourbeleid, het zijn allemaal risico’s van online shoppen. Wij geven u zeven tips zodat u alvast niet in de meest voorkomende valkuilen trapt.

Tip 1: weet bij wie u koopt

Als u online shopt bij aanbieders in de Europese Unie, dan geniet u standaard 2 jaar garantie en heeft u het recht om het product binnen de 14 dagen terug te sturen. Bij een Chinese of Amerikaanse webshop kunnen die blitse sneakers dan wel de helft goedkoper zijn, als het fout gaat, bent u als consument minder goed beschermd.

Binnen de EU gelden bovendien wettelijke regels voor productveiligheid. Onder meer op speelgoed en elektrische apparaten moet een CE-markering staan. Hoewel deze markering geen waterdichte garantie op veiligheid geeft, is het beter dan niets. Deze veiligheidsregels gelden niet voor fabrikanten buiten de EU.

Om te weten of een webshop in de EU is gevestigd, controleert u best het adres, ondernemingsnummer en contactgegevens op de site.

Tip 2: hou rekening met douanekosten als u buiten de EU koopt

De prijzen in webshops buiten de EU lijken vaak erg aantrekkelijk, maar er komen vaak extra kosten bij kijken:

Doet u een aankoop tot 22 euro, dan komen er geen extra kosten bij.

Een aankoop tussen 22 en 150 euro? Dan komt er 21% btw bij, alsook inklaringskosten.

Koopt u voor meer dan 150 euro, reken dan op 21% btw, inklaringskosten én invoerrechten.

Inklaringskosten zijn de kosten die het post- of koeriersbedrijf maakt om uw bestelling in te klaren (papierwerk regelen) bij de douane. Invoerrechten zijn belastingen die u moet betalen als u goederen invoert. Die verschillen van product tot product. Voor speelgoed kan dat bijvoorbeeld gaan tot 4,7% op de aankoopprijs, voor auto-onderdelen tot 4,5% en voor verzorgingsproducten tot 6,5%. Voor sommige producten betaalt u geen invoerrechten, zoals voor parfum, smartphones en laptops.

Hou er rekening mee dat u hoogstwaarschijnlijk 2 keer btw zal betalen als u voor meer dan 22 euro koopt. De btw in het land van herkomst zal normaal gezien al vervat zitten in de aankoopprijs, maar u zal op het product ook nog eens btw in België betalen.

Wil u zeker zijn hoeveel uw bestelling in totaal zal kosten? Online vindt u verschillende calculators om dit te berekenen.

Tip 3: vermijd phishing en koop alleen op vertrouwde sites

Van plan om een aankoop te doen bij een webshop die u niet kent? Hoewel de onderstaande checks geen 100% zekerheid bieden, overloop je ze toch best even voor je aankoop:

Het webadres begint met https:// en niet met http://. Die s staat voor secure.

De website heeft een privacyverklaring.

Zoek een adres (vaak in de voettekst van een website) en controleer deze gegevens eventueel in een zoekmachine. Wanneer u een telefoonnummer terugvindt, doet u er ook niet slecht aan om deze even te bellen.

De website heeft een keurmerk, zoals BeCommerce. Let op: iedereen kan een keurmerk beginnen of de logo’s overnemen.

Controleer of de website creditcards aanvaardt. Het is voor frauduleuze bedrijven moeilijker om geverifieerd te worden door creditcardmaatschappijen.

Kijk even wat de klantenbeoordelingen zijn, bijvoorbeeld via Trustpilot of Google Reviews.

Log niet in via openbare wifi. Hackers kunnen zo uw gegevens hacken, en dus ook uw bankrekening.

Controleer of u een klacht kan indienen en of de webshop is aangesloten bij een geschillencommissie.

Tip 4: u mag niet alles online kopen

Er is een hele lijst van zaken die u niet online mag kopen, ook al worden ze aangeboden. Enkele voorbeelden zijn explosieven, beschermde dieren en drugs. Maar ook heel wat geneesmiddelen, planten en kunstobjecten mag u niet online kopen. Wanneer u (onbewust) namaakgoederen koopt, kunt u evengoed in de problemen komen. Twijfelt u over een product? Raadpleeg dan dit overzicht van verboden goederen van de FOD Financiën.

Tip 5: sommige producten koopt u beter in een fysieke winkel

Een nieuwe auto, een designertas of een horloge van 20.000 euro? Je koopt het vandaag makkelijk online. Voor sommige spullen doet u er echter beter aan om ze in een fysieke winkel te testen, bekijken en/of te kopen. Het zijn vaak dure aankopen, dus je wil zeker zijn van authenticiteit en kwaliteit. Ook wanneer u minder dure producten aankoopt, zoals een kinderzitje, een matras, muziekinstrument, fiets, trouwjurk of huisdier, doet u er beter aan om eerst het fysieke product te zien en te testen. Zo vermijdt u miskopen en hoeft u het product niet te retourneren.

Tip 6: slim shoppen begint bij uw eigen computer of smartphone

Online shoppen doen we meestal op onze eigen computer of laptop. Om uw gegevens te beschermen, treft u best een aantal maatregelen:

Bij veel webwinkels moet u een account aanmaken en een wachtwoord kiezen. Stel een veilig wachtwoord in en gebruik tweefactorauthenticatie waar mogelijk.

Update regelmatig het besturingssysteem en de applicaties op uw smartphone en computer.

Shop niet online op onbeveiligde en/of openbare wifi-verbindingen.

Gebruik antivirussoftware.

Tip 7: check meteen uw levering

De verkoper is ervoor verantwoordelijk dat uw pakje zonder schade wordt afgeleverd. Zodra u het pakje in ontvangst neemt, vervalt in principe die aansprakelijkheid. U doet er dus goed aan om het pakje meteen te controleren, zeker als het om dure of fragiele spullen gaat. Ook al betekent het dat u de koerier een minuutje moet ‘gijzelen’. Schade die u later vaststelt, is moeilijker te bewijzen. De ene webshop is in dergelijke gevallen bovendien al iets inschikkelijker dan de andere.

Stel dat u een computerscherm bestelde, maar een koekenpan kreeg toegestuurd, dan staat de webshop in voor alle retourkosten. Dat geldt ook als u het scherm kreeg, maar het product niet helemaal strookt met de online beschrijving. Is de bestelling wel correct, maar heeft u zich bedacht? Dan heeft u altijd het recht om binnen de 14 dagen te retourneren, als u het product bij een webshop in de EU kocht. U hoeft hiervoor geen reden op te geven. In dat geval kan de webshop wel retourkosten aanrekenen. Let op: indien u niet als particulier koopt (maar bijvoorbeeld in naam van uw bedrijf) kunnen er andere retourregels gelden.

Wat als u het pakje niet kreeg, maar de webshop (gevestigd in EU) zegt dat het wel opgestuurd werd? Dan zal de webshop moeten bewijzen dat het pakje wel degelijk werd afgeleverd. Is dat bewijs er niet, dan kan u uw geld terugvragen of om een nieuwe zending vragen.

Wilt u nog meer weten over slim online shoppen? De FOD Economie legt de regels over e-commerce in België voor u uit. Op de website staat de uitleg over alle stappen van een online aankoop en over uw rechten en plichten bij elk van deze stappen.

Deze communicatie bevat geen beleggingsadvies of aanbeveling, noch een financiële analyse. Niets in deze communicatie mag worden geïnterpreteerd als zijnde informatie met contractuele waarde van eender welke aard. Deze communicatie is uitsluitend ter informatie bedoeld. Keytrade Bank kan niet aansprakelijk worden gesteld voor eender welke beslissing op basis van de informatie die deze communicatie bevat, noch voor het gebruik ervan door derden. Gelieve u in te lichten voor u in financiële instrumenten belegt. Lees daarom aandachtig het document "Overzicht van de belangrijkste kenmerken en risico’s van financiële instrumenten" bij documenten op keytradebank.be.

Andere artikels die u mogelijk interesseren