Naar navigatie gaanNaar aanmelden gaanNaar inhoud gaan

Hoe kunnen we u helpen?

Verificatie van de naam van een begunstigde

Wat is de “verificatie van de naam van de begunstigde”?

De verificatie van de naam van de begunstigde voor overschrijvingen waarschuwt u als de naam en het rekeningnummer van uw begunstigde niet overeenstemmen. Het heeft als doel om op die manier bepaalde vormen van fraude bij overschrijvingen te helpen bestrijden. Het is dus een belangrijk instrument om de strijd tegen fraude verder aan te gaan.

Zal de app van Keytrade Bank deze verificatie van de begunstigde aanbieden?

Jazeker, vanaf 30 juni zal er bij een overschrijving via de app een verificatie van de begunstigde plaatsvinden.

Zal de transactiesite van Keytrade Bank deze verificatie van de begunstigde aanbieden?

Voorlopig nog niet. We verwachten dat deze dienst voor overschrijvingen via de transactiesite klaar zal zijn begin oktober 2025.

Wat kost de verificatie van de naam van de begunstigde?

Deze verificatie van de begunstigde is volledig kosteloos.

Hoe helpt “de verificatie van de naam van de begunstigde” fraude voorkomen?

Met de verificatie van de naam van de begunstigde wordt u sneller gewaarschuwd voor mogelijke fraude. Bij factuurfraude vervalsen oplichters een factuur. U krijgt dan een valse factuur met als begunstigde het rekeningnummer van een ’geldezel’ in plaats van de vermelde leverancier. Wanneer u uw overschrijvingsopdracht invoert voor dergelijke factuur dan wordt het bedrag niet overgeschreven naar de vermelde leverancier maar naar de ‘geldezel’. En die sluist het op zijn beurt door naar de oplichter. Ook voor andere fraudetypes is er een gelijkaardig risico.

Wanneer u voortaan de overschrijvingsopdracht via de app invoert, dan kunnen wij wel verifiëren of het ingevoerde rekeningnummer en naam van de begunstigde overeenstemmen.

Hoe werkt de verificatie van de naam van de begunstigde?

Tijdens de invoering van een overschrijvingsopdracht verifieert uw bank bij de bank van de begunstigde of het rekeningnummer (IBAN) en de naam van de begunstigde overeenstemmen. U hoeft hiervoor geen bijkomende stappen te ondernemen want dit gebeurt automatisch. Wanneer de naam en het rekeningnummer niet (helemaal) overeenstemmen, zal de bank u dat melden.

U beslist na die melding zelf of u met de overschrijving al dan niet wil verdergaan. U blijft met andere woorden verantwoordelijk voor de overschrijvingen die u doet. De verificatie dient veeleer als waarschuwing en als hulpmiddel in de strijd tegen fraude. Wanneer de ingevoerde naam van de begunstigde niet (helemaal) lijkt te kloppen, is het aangewezen om de begunstigde nog eens grondig te controleren. Zo kunt u fraude en foutieve overschrijvingen vermijden.

Welke meldingen kan u verwachten bij de verificatie van de naam van een begunstigde?

  • Alles juist: U krijgt dan naast de ingevulde naam een vinkje te zien, want de ingevulde naam stemt overeen met de naam van de begunstigde.
  • Typfoutje gemaakt: U krijgt dan deze melding Bedoelt u '<de geregistreerde naam voor de begunstigde rekening>'? te zien, want de ingevulde naam stemt bijna overeen met de naam van de begunstigde.
  • Volledig fout: U kan drie mogelijke foutmeldingen krijgen. De foutmelding is anders wanneer de begunstigde een privépersoon of een onderneming of wanneer de naam niet volledig ingevuld werd.
  • Technische storing in het verificatieproces : U krijgt dan deze melding: Er is geen naamcontrole van de begunstigde mogelijk, dus kijk zeker nog eens na. Gaat u toch verder, dan kan het bedrag bij de verkeerde begunstigde terechtkomen.

Welke melding krijgt u wanneer u de juiste naam bij de begunstigde invult?

Wanneer de ingevulde naam en de naam van de begunstigde rekening overeenstemmen, krijgt u in de app een vinkje naast de naam te zien.

Welke melding krijgt u wanneer u een foutje maakt?

Maakt u een foutje in de naam of is deze lichtjes anders, dan krijgt u een melding van de betrokken geregistreerde naam.

'Bedoelt u [de geregistreerde naam voor de begunstigde rekening]...'

Welke melding krijgt u wanneer u een volledig foute naam invult?

Vult u enkel de voornaam in van de begunstigde of een volledig andere naam de, dan krijgt u een van de volgende mededelingen/ foutmeldingen. Er zijn drie mogelijkheden:

  • De begunstigde rekening behoort toe aan een privépersoon (hier meer kans op fraude): Let op! De ingevulde naam stemt niet overeen met die van de begunstigde van deze rekening. De rekening is van een privépersoon. Gaat u toch verder, dan kan het bedrag bij de verkeerde begunstigde terechtkomen.
  • De begunstigde rekening behoort toe aan een bedrijf Let op! De ingevulde naam stemt niet overeen met die van de begunstigde van deze rekening (=<bedrijfsnaam>). Gaat u toch verder, dan kan het bedrag bij de verkeerde begunstigde terechtkomen.
  • Als u geen volledige naam invult Gelieve een volledige naam in te voeren. Gaat u toch verder zonder naamcontrole, dan kan het bedrag bij de verkeerde begunstigde terechtkomen.

Welke melding krijgt u wanneer er geen verificatie kan worden uitgevoerd?

Is er geen verificatie mogelijk omwille van een technische storing in het proces tussen de verschillende banken, dan laten wij u dit weten met de onderstaande melding. U beslist na deze melding altijd zelf of u verdergaat met deze overschrijving.

Er is geen naamcontrole van de begunstigde mogelijk, dus kijk zeker nog eens na. Gaat u toch verder, dan kan het bedrag bij de verkeerde begunstigde terechtkomen.

Wat moet u doen bij een foutmelding?

Controleer zeker de betaalgegevens en neem, indien nodig, contact op met de begunstigde. Opgelet: contactgegevens op een vervalste factuur kunnen ook vervalst zijn, dus wees altijd waakzaam. U beslist zelf na een melding of u verdergaat met of zonder wijziging van de overschrijving. Met andere woorden, u blijft verantwoordelijk voor de overschrijvingen die u doet.

Wat kunt u doen om foutmeldingen te vermijden?

Probeer in de eerste plaats uw lijst van vertrouwde begunstigden zo aan te passen dat u bij elke begunstigde de correcte naam hebt.

Hebt u bijvoorbeeld nu ‘papa’ in de lijst van uw begunstigden bij de naam gezet, pas die dan aan naar de officiële naam van uw vader. U kan ‘papa’ wel als alias toevoegen om het uzelf makkelijker te maken. Doet u dit niet, dan zal u telkens een foutmelding blijven ontvangen.

Wat kunnen Belgische ondernemingen doen om foutieve foutmeldingen te vermijden?

Rechtspersonen en ondernemingen kunnen best hun benamingen op facturen, bij hun bank en in de Kruispuntbank Ondernemingen correct laten vermelden. Daarnaast is het voor hen belangrijk om zowel wettelijke benamingen, handelsnamen en/of afkortingen te vermelden op hun facturen, zoals ze geregistreerd zijn bij de Kruispuntbank Ondernemingen.

Krijgen anderen uw naam te zien wanneer ze een overschrijving naar uw rekening uitvoeren?

Bij de verificatie van de naam van de begunstigde wordt nooit de naam van een privépersoon getoond als er enkel en alleen het IBAN-nummer wordt ingevuld bij een overschrijving. Uitsluitend wanneer de opdrachtgever uw naam al kent, maar deze lichtjes verkeerd schrijft (bv. Jansen i.p.v. Janssens), laat de bank de geregistreerde naam zien.

Krijgt u de naam van een onderneming te zien wanneer u een overschrijving naar de rekening van de onderneming wil uitvoeren?

Ja, als u geld overschrijft naar een rechtspersoon in België, dan krijgt u de geregistreerde naam, indien beschikbaar, te zien.

Op welke betalingen is er een verificatie van toepassing?

Alle overschrijvingen die worden uitgevoerd in euro, via onze app naar rekeningen bij banken in de eurozone. Voor onze transactiesite wordt deze functionaliteit beschikbaar vanaf oktober.

Op welke betalingen is de verificatie niet van toepassing?

  • Betalingen in deviezen
  • Kaartbetalingen
  • Domiciliëringen

Wat is het wettelijk kader voor de verificatie van de naam van de begunstigde?

Een Europese betalingsverordening voorziet het wettelijk kader. Dit werd op Europees niveau verder uitgewerkt in het kader van de European Payments Council (EPC).

Doen de Belgische banken meer dan het wettelijk kader voorschrijft?

Om klanten zo veel mogelijk te beschermen tegen fraude, gaan 16 Belgische banken, waaronder Keytrade Bank, nog een stapje verder dan wat het wettelijk kader voorschrijft:

  • Begunstigde is een rechtspersoon: bij een fout wordt de geregistreerde wettelijke naam vermeld (indien beschikbaar);
  • Begunstigde is een privépersoon: bij een fout wordt van de begunstigde vermeld dat het over een privépersoon gaat. Dit moet dienen als extra waarschuwing voor de opdrachtgever, mocht die bijvoorbeeld voor een factuur willen overschrijven naar een rechtspersoon;
  • De verificatie geldt niet alleen voor zichtrekeningen, maar ook voor spaarrekeningen;
  • Wanneer een rekening recent werd gesloten, dan wordt dit gemeld aan de opdrachtgever. Zo weet u dat u de overschrijving best niet bevestigt;
  • Voor rechtspersonen wordt zowel rekening gehouden met geregistreerde benamingen bij hun bank, als met wettelijke benamingen, afkortingen en handelsnamen die zijn geregistreerd in de Kruispuntbank Ondernemingen (KBO).

Wat als de bank u een verkeerde melding geeft?

Stel dat een bank u verkeerdelijk meldt dat de naam en het rekeningnummer van de begunstigde overeenstemmen, dan kunt u als klant bij eventuele fraude hiervoor de bank aanspreken.

Met welke namen van de begunstigde houdt de verificatie rekening?

Voor privépersonen is er een verificatie van de familienaam en voornaam van alle rekeninghouders. Bij een typfout wordt echter enkel de naam getoond van de rekeninghouder wiens naam werd ingevoerd. Bij een rekening op twee namen, dient u maar 1 van de twee namen in te vullen om een mogelijke overeenstemming te krijgen.

Voor rechtspersonen is er een verificatie van de wettelijke benamingen die zijn geregistreerd bij de bank van de begunstigde, alsook ook van de wettelijke afkortingen en handelsnamen zoals ze mogelijks geregistreerd zijn bij de bank en, indien in België, bij de Kruispuntbank Ondernemingen (KBO).