Waarom (niet) beleggen in microcaps?

logo

Keytrade Bank

keytradebank.be

1. Wat is een microcap?

Van Amazon, Pfizer en Nestlé heeft u vast al gehoord. Van Happy Supplements Inc, Fluidigm en Peoples Financial Services Corp wellicht nog niet. Tussen de meer dan 40.000 bedrijven die op de beurs genoteerd zijn, zitten in de uithoekjes ook duizenden kleine spelers. Zowel bij particuliere als institutionele beleggers staan die niet of nauwelijks op de radar. Dat komt omdat ze meestal te klein, nieuw of speculatief zijn. Ook op de Belgische beurs noteert een handvol microcaps. Voorbeelden zijn Campine, Fountain, Rosier en IEP Invest.

2. Hoe groot of hoe klein is een microcap?

Afhankelijk van hun marktkapitalisatie (vandaar de afkorting ‘cap’) kunnen aandelen in verschillende gewichten onderverdeeld worden. De grootste zijn de megacaps en largecaps, gevolgd door de midcaps en de smallcaps. Microcaps en tot slot nanocaps sluiten de rij af.

Van groot naar klein:

  • Megacap: vanaf 200 miljard USD marktkapitalisatie
  • Largecap: tussen 10 en 200 miljard USD
  • Midcap: tussen 2 en 10 miljard USD
  • Smallcap: tussen 300 miljoen en 2 miljard USD
  • Microcap: tussen 50 en 300 miljoen USD
  • Nanocap: minder dan 50 miljoen USD

Waar de grens ligt tussen de ene en de andere, hangt er echter vanaf aan wie u het vraagt. In de VS is de bovenstaande onderverdeling gangbaar. Maar Euronext (die onder meer de beurs van Amsterdam, Brussel en Parijs uitbaat) hanteert andere drempels voor largecaps (vanaf 1 miljard euro), midcaps (tussen 250 miljoen en 1 miljard euro) en smallcaps (minder dan 250 miljoen euro). Voor microcaps is er zelfs geen aparte categorie.

3. Wat is de aantrekkingskracht van microcaps?

  • Microcaps zijn vaak te klein voor banken en fondsbeheerders om er (dure) research op te doen en in te beleggen. Het gebrek aan die opvolging en aandacht kan dan leiden tot inefficiënte marktprijzen en onderwaardering. Microcaps zijn aantrekkelijk voor alerte beleggers omdat er verborgen parels tussen kunnen zitten.
  • Op lange termijn kunnen microcaps het beter doen dan grote bedrijven. Grote bedrijven met een stevige marktkapitalisatie hebben doorgaans hun groeispurt al achter de rug en zijn wellicht meer actief in een trager groeiende omgeving. Een deel van de microcaps ontwikkelt nieuwe producten en diensten die zich in een vroeg stadium van hun levenscyclus kunnen bevinden. Kleine bedrijven zijn daarnaast veel wendbaarder dan grotere: een zeilboot kan makkelijker van koers veranderen dan een tanker. Microcaps kunnen sneller groeien omdat hun producten of services marktaandeel kunnen winnen of uitbreiden naar nieuwe regio’s. E-commerce gigant Shopify begon bijvoorbeeld als een microcap en is vandaag een largecap.
  • Microcaps kunnen voor beleggers die een hoger risico willen en kunnen nemen een interessante manier zijn om hun portefeuille te diversifiëren.
  • Microcaps hebben gewoonlijk minder producten, diensten, divisies, regio's en concurrenten … waardoor het minder tijd kan kosten om de activiteiten te doorgronden. Vaak kan u als belegger rechtstreeks met de CFO of zelfs de CEO spreken, wat bij grotere bedrijven doorgaans uitgesloten is. Het management is soms zelf grootaandeelhouder, wat wijst op een sterke betrokkenheid.
  • Er zijn veel meer potentiële kopers voor kleine bedrijven dan voor grote. Bedrijven zoals Apple of Alphabet zijn niet meteen overnameprooien, maar voor microcaps is dat anders, wat het vooruitzicht kan meebrengen op een overnamepremie.

4. Wat zijn de risico’s?

  • Dat ze onderbelicht zijn is niet alleen een voordeel, maar ook een nadeel. De financiële voorgeschiedenis is vaak beperkt en het management niet altijd even ervaren. Omdat er nauwelijks research is, moet u zelf uw huiswerk maken om de mogelijke winnaars er uit te vissen.
  • De beloning kan groot zijn als het de goede richting uitgaat, maar het verlies kan navenant zijn als het de verkeerde kant opgaat. Vaak opereren microcaps in niches of in snel veranderende sectoren. Het vooruitzicht op hogere groei gaat hand in hand met een grotere kans op falen. Terwijl u van bedrijven zoals Coca-Cola, ASML of Novo Nordisk relatief zeker kan zijn dat ze in 2023 nog zullen bestaan, heeft u die zekerheid minder met een microcap.
  • Microcaps die zich nog in een embryonaal stadium bevinden kunnen veel cash verbranden om hun groei te financieren. Voor beleggers dreigt dus verwatering of extra investeringen.
  • De liquiditeit is beperkt. Omdat er doorgaans weinig kopers en verkopers zijn, kan het verschil tussen de biedprijs en vraagprijs sterk oplopen. Het is best mogelijk dat er dagen, weken of zelfs maanden geen handel in het aandeel is. Zeker als u snel wil verkopen, kan dat een groot probleem zijn.
  • De volatiliteit bij microcaps kan hoger zijn dan bij small-, mid- en largecaps. Beleggen in microcaps betekent dat u rekening zal moeten houden met stevige koersbewegingen.
Deze communicatie bevat geen beleggingsadvies of aanbeveling, noch een financiële analyse. Niets in deze communicatie mag worden geïnterpreteerd als zijnde informatie met contractuele waarde van eender welke aard. Deze communicatie is uitsluitend ter informatie bedoeld. Keytrade Bank kan niet aansprakelijk worden gesteld voor eender welke beslissing op basis van de informatie die deze communicatie bevat, noch voor het gebruik ervan door derden. Gelieve u in te lichten voor u in financiële instrumenten belegt. Lees daarom aandachtig het document "Overzicht van de belangrijkste kenmerken en risico’s van financiële instrumenten" in het Document center op keytradebank.be.

Andere artikels die u mogelijk interesseren

Door ons gebruik van cookies te aanvaarden, geeft u ons de gelegenheid om uw gebruikservaring op onze site te verbeteren: die verloopt sneller, persoonlijker en veiliger. U kan op gelijk welk moment deze parameters wijzigen.